CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, February 19, 2010

Siapa yang Kaya?

Assalamualaikum w.b.t,

Subhanallah, walhamdulillah, wala ilaha illaLlah.. Syukur buat Khaliq kerana masih sudi memberi saya kesempatan untuk mengemaskini blog ini. Malu melihat blog sendiri terabai, sehingga bersawang tanpa update. Memulakan langkah semula, jom saya kongsikan sebuah kisah...





Seorang hartawan membawa anaknya menginap di sebuah rumah milik seorang kenalannya yang miskin. Dia berharap anaknya akan sedar akan kekayaan yang mereka miliki. Setelah tiga hari di rumah si miskin, mereka pun pulang. Dalam perjalanan si ayah bertanya: "Apa pandangan kamu tentang kembara kita?"

"Seronok!" jawab anaknya ceria.

"Sekarang, mesti kamu dapat bandingkan hidup sebagai orang kaya dengan orang miskin bukan?"

"Ya," jawab anaknya ceria.


"Nah, sekarang apa yang kamu belajar daripada semua ini?"


Si anak menjawab: "Kita mempunyai seekor kucing peliharaan, tetapi mereka ada banyak kucing yang mereka beri makan. Kita ada kolam renang, tetapi mereka ada sungai yang jernih dan mengalir airnya untuk mereka mandi. Kita ada lampu import yang mahal harganya, tetapi mereka ada bintang-bintang bergemerlapan di langit yang mereka pandang waktu santai di halaman rumah pada malam hari..."


Si ayah ingin menyampuk, namun si anak meneruskan, "Kita ada jalan berturap tetapi mereka ada padang hijau yang saujana mata memandang. Kita seronok menyuruh orang gaji membuat itu dan ini untuk kita, mereka pula ceria ketika berkhidmat dan memberi pertolongan kepada orang lain. Kita ada banyak makanan, tetapi mereka menghasilkan makanan. Kita ada jaga yang menjaga harta kekayaan kita... tetapi mereka mempunyai ramai sahabat setia yang sentiasa melindungi mereka."


Si ayah tambah terdiam apabila anaknya menambah: "Terima kasih ayah kerana menyedarkan betapa kayanya mereka dan betapa miskinnya kita!"


Pengajaran : Kekayaan sebenar letaknya di hati yang bersyukur dan redha. Bukan kerana apa yang kita miliki tetapi kerana apa yang kita beri. Untuk mencapai kesenangan, kita perlu memiliki. Tetapi untuk mencapai ketenangan, kita perlu memberi. Memberi lebih gembira daripada menerima. Allahu'alam =)

0 comments: